A gsk eredete nem annyira rgi kelet, mint azt a legtbb ember gondoln. A Heian-korszakban (794–1185), mr a gsk megjelense eltt voltak olyan nk, akik mvszknt dolgoztak, gsaknt csak ksbb kezdtk ket nevezni. 1589-ben Toyotomi Hideyoshi elrendelte, hogy Kyoto krnykn egy negyedet – melyet fallal vettek krl – kifejezetten a gynyrk szmra klntsenek el. Ez volt Shimabara. A negyed f tevkenysge a mvszetek lvezete, az italozs s a luxussznvonal prostitci volt. A kurtiznok (oiran) drga prostitultak voltak s vonzottk a gazdag vendgeket. Tbb mvsz is dolgozott a negyedben, akik zenvel, tnccal, kltszettel szrakoztattk a vendgeket. Hossz idn t ezek a mvszek frfiak voltak, ket neveztk elszr gsnak.
Mint a japn kultra legtbb eleme, a kurtiznok vilga is meglehetsen bonyolult volt. Minden frfinak, aki egytt kvnt lenni egy oirannal, nehz ritulkat, szoksokat kellett betartania, s csak a nagyon gazdag s nemes frfiak tehettk ezt meg. Emiatt tbb teahz (ocsaja) jtt ltre Simabarn kvl is, nhnyukban olcsbb prostitcit knltak. Azonban nhny n a tncot s a zent tklyre fejlesztette, k lettek az odorikk („tncol lnyok”). Hamar nagy npszersgre tettek szert, majd felvettk a gsa elnevezst. 1700 krl a ni gsk mr sokkal npszerbbek voltak, mint a frfiak, nhny vvel ksbb pedig majdnem minden gsa n volt.
Az llam trvnyeket hozott, miszerint a gsk szmra tiltott a prostitci, csak a szrakoztatsra kaptak engedlyt. Ezen trvnyek egyike kimondta, hogy vket (obi) kimonjuk htuljn kell megktnik, ami megneheztette annak levtelt. Hajviseletket, sminkjket, ruhzatukat szintn egyszerbben kellett kialaktaniuk, mint az oiranok volt, mert a gsknak a szpsgket kellett megjelentenik a mvszetkben, nem pedig a testket. A rendelet nagy vitkat eredmnyezett. Nhny hivatalos szemly gy vlte, a prostitultaknak s gsknak csak a munkamdszere eltr, m ugyanazrt a clrt, a fizetett szexrt dolgoznak, s hogy minden prostitultat a tovbbiakban gsnak kellene nevezni. Vgl a kormny gy hatrozott, hatrt von a kt csoport kz, mondvn, a gsk jval kifinomultabbak, s nem kellene ket a „prostitult” kifejezssel bemocskolni. A gsk hamarosan az oiranok npszersgt is fellmltk, gy 1750-re az oiranok el is tntek. Ezutn jabb gsanegyedek, azaz hanamacsik jttek ltre Kyotoban s ms vrosokban.
A 19. szzadra a gsk valamivel jobb trsadalmi pozciba kerltek, mint a nk ltalban, de problmik is akadtak a japn trsadalomban. Elfordult, hogy szegny csaldok eladtk lnyaikat egy-egy hanamacsi teahznak. Voltak gazdag frfiak (danna), akik sok pnzt fizetettek azrt, hogy szemlyes figyelmet kapjanak egy gstl. A gsk nem mehetettek frjhez, gy lehetett dannjuk, aki kltsgeiket fedezte. Ms frfiak arra ldoztak hatalmas sszegeket, hogy egy-egy j gsalny szzessgt elvehessk (mizuage).
A Meiji-restaurci idejn a gsk tisztelete s hrneve j erre kapott, a msodik vilghbor utn pedig mg inkbb. Komoly trvnyeket alkottak meg vdelmkre. Tbb nem lehetett fiatal lnyokat eladni a teahzaknak, s a fiatal gsk szzessgt sem lehetett megvenni. Azta a nk sajt szabad akaratukbl vlaszthatjk a gsk lett.
A grg kultrban hasonl szerepk volt a hetrknak, akik mvelt trsknt s prostitultknt tltttek be szerepet az si grg trsadalomban. A hetrk fggetlen, s gyakran befolysos nk voltak, akikkel szemben kvetelmny volt az egyedi, jellegzetes ltzet s az adfizets is. Szintn a gskhoz, vagy mg inkbb az oiranokhoz hasonl tanult szrakoztat hlgyek s egyben prostitultak voltak a korai babiloni nadituk, valamint a koreai kisaengek (vagy gisaeng, magyarul kinjo). |